اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

پروژه احیای «کشف‌رود» یک کار مشترک جمعی است و چند سال طول می‌کشد

استاندار خراسان رضوی گفت: پروژه احیای کشف‌رود یک کار مشترک با چند دستگاه است و یک خرد جمعی با کار جمعی است که دو یا چند سال ممکن است به طول بیانجامد.

پروژه احیای «کشف‌رود» یک کار مشترک جمعی است و چند سال طول می‌کشد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علیرضا رزم حسینی امشب در کارگروه احیای کشف‌رود که در محل ساختمان شهید باهنر استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: کشف‌رود در قرن‌ها پیش رودخانه دائمی بوده، اما اکنون به‌خاطر خشکسالی‌های پی‌در‌پی خشک است و آب موجود در آن نیز هم‌اکنون فاضلاب‌هایی است که حاصل فاضلاب تانکرهای حمل فاضلاب و فاضلاب کارخانه‌های آن منطقه است.

وی ادامه داد: کار نیمه‌تمام را باید تمام می‌کردیم، این پروژه یک کار مشترک با چند دستگاه است و یک خرد جمعی با کار جمعی است که دو یا چند سال ممکن است، به طول بیانجامد و مورد وفاق همه مسؤولان است.

استاندار خراسان رضوی به طرح‌ها و برنامه‌هایی که برای احیای کشف‌رود در نظر گرفته شده اشاره کرد و گفت: از جمله طرح و برنامه‌های احیای کشف‌رود می‌توان به ایجاد تصفیه‌خانه، بسترسازی رودخانه، احداث فضای سبز و گردشگری و اکتشاف تمدن‌های بزرگ باستانی که در گذشته وجود داشته است، اشاره کرد.

رزم حسینی بیان کرد: امیدواریم با حمایت سازمان محیط زیست این پروژه ملی به کارنامه خوبی برای بهداشت و محیط زیست کشور و استان تبدیل شود.

حمایت همه‌جانبه دستگاه قضایی استان از کشف‌رود

معاون دادستان مشهد نیز در ادامه ضمن اشاره به تصاویر و فیلم‌های طبیعت آلوده کشف‌رود گفت: تمام اینها به مسائل زیست محیطی برمی‌گردد که تهدید بهداشت عمومی است.

فرزاد بهشتی افزود: با توجه به اینکه رودخانه کشف رود یک رودخانه حفاظت‌شده است، از وظایف محیط زیست حفاظت از آن است و اولویت تمام مسائل زیست محیطی استان هم اکنون احیای کشف‌رود است.

وی اظهار کرد: شهرداری کاری را شروع کرده و امیدواریم با همان قوت جلو برود، اما دستگاه‌ها به‌شدت از لحاظ بودجه در مضیقه هستند و ممکن است بسیاری از کاربری‌ها انجام نشود.

معاون دادستان مشهد ادامه داد: نیاز است در آنجا کاربری‌های زیست محیطی و فضای سبز ایجاد شود، به همین خاطر دست مساعدت به‌سوی سازمان محیط زیست کشور دراز می‌کنیم.

بهشتی عنوان کرد: قطعا دستگاه قضا از این موضوع ویژه حمایت می‌کند، از همین رو مناسب است که اگر سازمان محیط زیست یک بلیط داشته باشد، با توجه به اهمیت موضوع کشف‌رود آن را برای احیای این رود خرج کند.

ارتقاء تصفیه‌خانه چرمشهر با حمایت دستگاه قضایی برای تسهیل احیای کشف‌رود

در ادامه مدیر واحد ساماندهی کشف‌رود به تشریح طرح‌ها و نقشه‌برداری‌ها و مطالعات انجام شده شهرداری برای احیای کشف‌رود پرداخت و به ۱۳ سکانس آن اشاره کرد و گفت: از طول ۳۷۰ کیلومتری کشف‌رود، ۸۰ کیلومتر آن در مدیریت شهرداری است و متأسفانه 20 برابر حد استاندارد در پرکندآباد cod داریم.

عبدالله سلطان احمدی با بیان اینکه ۱۸۷ هکتار از کشف‌رود سامان‌دهی و درخت‌کاری شده است، تصریح کرد: ۱۳ سکانس را مشاور طرح پیشنهاد داده است که سکانس اول از چرم شهر با مساحت ۱۲۶ هکتار است و مهم‌ترین اهداف آن اهتمام بر جمع‌آوری موتور تلمبه‌ها، تقویت و تکمیل گونه‌های گیاهی، نصب تابلو هشدار، ارتقا تصفیه‌خانه‌ها و استقرار اکیپ شماره یک حفاظت در چرمشهر و احداث خورگشت‌ها است.

وی در خصوص سکانس دوم عنوان کرد: این سکانس از چرمشهر تا اولنگ به مساحت ۱۶۳ هکتار است در این سکانس دو روستای محروم غازقان و قاسم آباد است.

مدیر واحد ساماندهی کشف‌رود با اشاره به سکانس شماره سه به مساحت ۲۳۹ هکتار در خصوص رهاسازی فاضلاب گفت: سکانس چهار در جاده کنه بیست است و سکانس ۵ از بزرگراه تا جاده گاز را به مساحت ۱۲۳ هکتار اراضی که تا حدودی در داخل محدوده است را شامل می‌شود.

سلطان احمدی ادامه داد: تصفیه‌خانه طبرسی در این سکانس احداث می‌شود و سکانس ۶ از محدوده گاز تا التیمور است که پارک جنگلی چند عملکردی تفریحی و سبز راه از جمله طرح‌های مهم آن است.

وی به سکانس هفت به مساحت ۱۱۳ هکتار اشاره کرد و افزود: این محدوده از جاده التیمور تا جاده سیمان است و سکانس ۸ از جاده سیمان تا جاده کلات است.

مدیر واحد ساماندهی کشف‌رود به محدوده‌های سکانس ۹ که در جاده کلات تا خین عرب است، اشاره کرد و در مورد سکانس ۱۰ گفت: محدوده آن شامل خین عرب تا پرکندآباد است، سکانس ۱۱ از  پرکندآباد تا محدوده منفصل توس است، سکانس ۱۲ محدوده منفصل توس است و سکانس ۱۳ است در محدوده منفصل توس تا بزرگراه است.

سلطان احمدی به مهم‌ترین درخواست تسهیل در تحویل‌دهی اراضی اشاره کرد و تنظیم اجاره‌نامه ۴۰ ساله و ارتقاء تصفیه‌خانه چرمشهر با حمایت دستگاه قضایی را از مهم‌ترین نکات در تسهیل احیای سریع کشف‌رود دانست. 

لزوم نگاه منعطف به مسائل زیست محیطی

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: چالش‌های عمده را گفتند، ۳۷ درصد فاضلاب مستقیم وارد کشف‌رود می‌شود که این به‌خاطر ناکارآمدی تصفیه‌خانه چرمشهر است.

تورج همتی افزود: خوشبختانه در کمتر از یک ماه موافقت‌نامه‌ای امضاء شد و شهرداری مشهد به‌صورت فرمانده برای این عملیات انتخاب شد، اما در بند ۵ ماده ۹ این توافق‌نامه نیاز است که نگاه منعطفی به بحث‌های زیست محیطی داشته باشیم.

انتهای پیام/ 70051/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول